Heb je recent een traumatische gebeurtenis opgelopen waar je last van hebt? Of loop je al langer met klachten rond, door iets wat je hebt mee gemaakt?

Het verwerken van een ingrijpende gebeurtenis kost tijd en energie. Vaak lukt het je om ze een plek te geven. Maar soms blijf je er last van houden. Beelden van de situatie komen naar boven en emoties blijven je achtervolgen. Hoe fijn zou dat zijn om daar geen last meer van te hebben! Ik kan jou, door middel van EMDR therapie helpen met dit verwerkingsproces.
EMDR traumatische herinneringen behandelen-Bianca de Moor

Wat is EMDR

De afkorting EMDR staat voor Eye Movement Desensitization and Reprocessing en is een effectief bewezen behandelmethode, die vaak wordt toegepast als je last hebt van een traumatische gebeurtenis.

EMDR is ontdekt door de Amerikaanse psychologe Francine Shapiro. Het principe van de therapie ontdekte ze bij toeval tijdens een wandeling in een bos. Nare gedachten, die in haar opkwamen, probeerde ze  los te laten. Als gevolg van de lichtinval in het bos merkte ze, dat haar ogen daarbij snel heen en weer bewogen. Francine voelde dat de emotionele lading uiteindelijk afnam en dat ze het minder naar vond om er aan terug te denken.

Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effectiviteit van de EMDR therapie. Uit de resultaten van meer dan 20 gecontroleerde onderzoeken blijkt dat de werkzaamheid van EMDR voldoende vaststaat. Uit de meta analyse van Watts B.V., et all (2013). Meta-analysis of the efficacy of treatments for posttraumatic stress disorder. Journal of Clinical Psychiatry, 74, 541–550 is het effect onderzocht van EMDR voor Posttraumatische stress stoornis.

Waar is EMDR voor bedoeld

Bepaalde gebeurtenissen kunnen een grote invloed hebben op het leven. Het kan zijn dat dit naarmate de tijd verstrijkt verwerkt wordt, maar het kan ook zijn dat je steeds last blijft houden van klachten omtrent deze gebeurtenis.

Vaak gaat het om herinneringen, herbelevingen, of het vermijden van alles wat er met deze gebeurtenis te maken heeft.

EMDR is ook bruikbaar bij mensen die heel erg opzien tegen gebeurtenissen, die nog in de toekomst liggen.

Twijfel je of ik je kan helpen met je hulpvraag? Neem gerust contact met mij op zodat we samen kunnen kijken of ik je de juiste hulp en behandeling kan bieden.

Voorbeelden van klachten, waarvoor mensen een afspraak bij mij maken:

  • Betrokkenheid bij een heftig incident; overval, huiselijk geweld, seksueel geweld etc.
  • Herbeleving van de schokkende gebeurtenis
  • Vermijding van associaties (zoals geuren, geluiden, plaatsen etc.)
  • Bevallingstrauma/kraamperiode
  • PTSS
  • Klachten omtrent pesten
  • Schaamte- en schuldgevoelens
  • Slaapproblemen
  • Negatief zelfbeeld
  • Relatieproblemen
  • Somberheid
  • Concentratieproblemen en black-outs
  • Angst- en stressklachten
  • Belemmerende overtuigingen/gevoelens over jezelf op zakelijk gebied

Hoe werkt EMDR

Tijdens een sessie zal ik je vragen terug te denken aan de gebeurtenis met de bijbehorende beelden, gedachten en gevoelens. Eerst vraag ik dit om meer informatie over de traumatische gebeurtenis te krijgen. Daarna mag je opnieuw aan de gebeurtenis denken terwijl er afleidende stimuli worden toegepast.

Afleidende stimuli kunnen handbewegingen, klikjes op een koptelefoon of trillingen via buzzertjes zijn. Afhankelijk van wat het meest geschikt is voor jou. Deze afleidende stimuli zullen er langzamerhand toe leiden dat de herinnering haar kracht en emotionele lading verliest. De oude emotionele lading wordt als het ware gewist en een nieuwe positieve lading komt daarvoor in de plaats.

Er wordt op die manier een serie van ongeveer 25 sets stimuli gemaakt. Na een set gaan we samen na of er iets veranderd is en wat er in je opkomt.

De EMDR procedure brengt vaak een stroom van gedachten en beelden op gang, maar ook gevoelens en lichamelijke gewaarwordingen. Ik vraag je na elke set oogbewegingen om je te concentreren op de meest opvallende verandering, waarna een nieuwe serie oogbewegingen volgt.

Tijdens de behandeling hou ik jou goed in de gaten, hoe het met je gaat en hoe je op de behandeling reageert. Goed om te weten is, is dat we altijd even een pauze in kunnen lassen om even bij te komen, zodat we op jouw tempo verder kunnen gaan.

Na afloop van de EMDR therapie kan de stroom gedachten of beelden nog even doorwerken. Dat is goed, want je brein moet de nieuwe situatie verwerken. Dit kan ongeveer drie dagen duren. Daarna is er als het ware een nieuw evenwicht ontstaan.

EMDR traumatische herinneringen behandelen-Bianca de Moor

Wat zijn de te verwachten effecten van EMDR

Door het aanbieden van verschillende sets stimuli zal de nare herinnering, die je hebt, veranderen. De herinnering wordt minder levendig en verliest de emotionele lading, waardoor je gemakkelijker aan de gebeurtenis terug kan denken of erover kan praten. Het kan ook zijn dat je herinnering waziger of kleiner wordt. Daarnaast kan het zijn dat je een andere overtuiging krijgt over de situatie. Bijvoorbeeld; van “het is mijn eigen schuld” naar “ik kon er niets aan doen.”